In deze artikelen worden alle boekhoudbegrippen uitgebreid uitgelegd. Van solvabiliteit tot het kasstelsel, alle informatie vind je hier.
Boekhoudbegrippen
Correcties en suppleties
Je btw-aangifte doen is zo gebeurd vanuit Moneybird. Alles netjes bijgehouden en zo opgestuurd naar de Belastingdienst. Zul je net zien dat je een bonnetje terugvindt in je dashboardkastje. En laat dat bonnetje nou net horen bij de aangifte die je vorige kwartaal gedaan hebt. Wat doe je dan? Geen zorgen, dat kan je best eenvoudig oplossen. Dat gaat via correcties en suppleties.
Boekhoudbegrippen
Jaarrekening
Het einde van het jaar is een goed moment om je zaken op een rijtje te zetten. Als ondernemer wil je weten wat voor een jaar je financieel achter de rug hebt. Een jaarrekening helpt je daarbij goed op weg. Maar wat staat er op een jaarrekening? Hoe maak je een jaarrekening? En heb je überhaupt wel een jaarrekening nodig? Dat en meer leggen we uit in dit artikel.
Boekhoudbegrippen
Omzet en winst
Als ondernemer weet je vaak ongeveer hoeveel omzet je in een jaar draait. Maar weet je ook wat je aan het einde van het jaar onder de streep precies overhoudt en hoe je dat berekent? Om ervoor te zorgen dat je de juiste kennis paraat hebt en weet of jouw bedrijf winst- of verliesgevend is, leggen we je in dit blog alles uit over de omzet en winst van een bedrijf.
AdministratieBoekhoudbegrippen
Btw verleggen
Als ondernemer kun je te maken krijgen met btw verleggen. Je draagt dan het betalen van de btw over aan de ondernemer die goederen of diensten van jou afneemt. In dit artikel lees je wanneer je de btw verlegd en hoe je dit op een factuur verwerkt.
Boekhoudbegrippen
Kasstelsel en factuurstelsel
Stel je eens voor. Na maanden zwoegen is het zover: je waagt de stap en opent je eigen restaurant! Je hebt overal over nagedacht. Het menu, de drankjes, de inrichting van de zaak, de marketing. En dan is er nog zoiets als de boekhouding en belasting betalen. De vraag die nu openstaat is: moet je boekhouden volgens het kasstelsel of het factuurstelsel?
Boekhoudbegrippen
Beginbalans
Als ondernemer kun je een beginbalans maken bij de start van je bedrijf. Of je bent overgestapt naar een ander boekhoudpakket en wil je oude gegevens in je nieuwe administratie zetten. Je begint dan bij een bepaald punt en vanaf daar wordt je balans bijgewerkt. We vertellen je wat een beginbalans is en hoe je deze maakt.
De balans is een rapport die je inzicht geeft in de financiële status van jouw bedrijf. De balans geeft veel informatie, maar wat betekent deze informatie? We leggen het je uit in dit artikel.
Boekhoudbegrippen
Kasstroomoverzicht
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de ingaande en uitgaande geldstromen van een bedrijf tijdens een boekjaar. Het kasstroomoverzicht wordt ook wel gezien als de ‘motor’ van de financiële informatie van een bedrijf, omdat het laat zien of je bedrijf voldoende geld binnen krijgt om de dagelijkse activiteiten te bekostigen.
Boekhoudbegrippen
Crediteuren
Crediteuren, debiteuren, balans: llemaal begrippen die je tegenkomt als je jouw financiele administratie doet. Maar wat betekenen die begrippen nou? In dit artikel leggen we je uit wat crediteuren zijn.