- Tips
- Leestijd: 2 minuten
Zo krijg je facturen sneller betaald
Je verstuurt een factuur en wilt natuurlijk dat deze zo snel mogelijk wordt betaald. Dan heb je je geld binnen en je hebt er geen omkijken meer naar. Zo nu en dan komt het voor dat je een herinnering moet sturen en heel af en toe heb je te maken met een echte wanbetaler.
Uit ons onderzoek blijkt dat de facturen van Moneybird-gebruikers steeds sneller worden betaald. Uit ander onderzoek (opent in nieuw tabblad) blijkt dat debiteuren nog steeds veel stress veroorzaken bij ondernemers. In de week van de werkstress willen we je een aantal tips geven wat jij kunt doen om te zorgen dat je facturen zo snel mogelijk worden betaald.
Leg schriftelijk overeenkomsten vast #
Een schriftelijke overeenkomst zorgt dat je houvast hebt als je in een vervelende situatie terecht komt. Veel ondernemers werken met mondelinge afspraken. Op het moment dat je geen overeenkomst hebt en je klant een wanbetaler is, kan een schriftelijke overeenkomst je juridisch helpen.
Communiceer je betaaltermijn #
Wees duidelijk over je betaaltermijn. Zet het in de schriftelijke overeenkomst, noem het mondeling en vermeld het duidelijk op je factuur en eventueel in de begeleidende e-mail.
Verstuur je factuur op tijd #
Dit klinkt als een open deur, maar er zijn veel ondernemers die te lang wachten met facturen versturen. Stuur direct na oplevering een factuur. Je zit dan nog in het hoofd van de klant.
Zet een iDEAL of PayPal-link op je facturen #
Je kunt je klant meer gemak bieden door een online betaalmethode toe te voegen aan je facturen. Als je deze betaalmethode activeert, wordt de link toegevoegd aan je facturen.
Zet een QR-code op je facturen #
Een QR-code is een een unieke streepjescode die klanten kunnen scannen via mobiel bankieren. Door een QR-code op je factuur te zetten, kunnen klanten met een mobiel bankieren app je factuur snel met hun telefoon betalen.
Betaal zelf ook je facturen op tijd #
Wees zelf ook netjes met betalen. Betaal een factuur zodra je de mogelijkheid hebt, het liefst direct na ontvangst. Dit helpt niet direct bij het sneller betaald krijgen van je eigen facturen. Maar samen staan we sterk. Betaal jij je factuur gelijk, dan doet een ander dit misschien ook sneller.
Wanbetalers #
Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand je factuur alsnog niet betaalt. Je hebt meerdere herinneringen verstuurd en het geld is nog niet binnen. Dan heb je te maken met een wanbetaler. Ook daarvoor hebben we een aantal tips op een rijtje gezet.
Persoonlijk contact #
Als je elkaar kent, weet je de omstandigheden van die klant. Het kan dus zijn dat het beter is om even persoonlijk contact op te nemen in plaats van een standaard herinnering te sturen. Dit kan ook handig zijn als je elkaar niet zo goed kent natuurlijk.
Wees consequent #
Gooi de handdoek niet in de ring als je na een aantal herinneringen je geld nog niet hebt ontvangen. Je hebt recht op jouw geld.
Schakel een incassobureau in #
Schroom niet om een incassoprocedure te starten als je er geen vertrouwen meer in hebt. Je kunt ook voor kleine bedragen bij de meeste incassobureaus terecht. Over het algemeen geldt dat je het beste 90 dagen na de vervaldatum een incassobureau kunt inschakelen. Veel incassobureaus werken op basis van ‘no cure no pay’.