Website resultaten

Kennisbank resultaten

Great Place to Work: werk aan de winkel na het feestje

De saxofonist die uit het busje sprong, de spanning welke plek we waren geëindigd, de gezellige borrel… Het was een leuk feestje, de dag dat we hoorden dat we één van de Best Small Workplaces van Nederland zijn. Trots ook! Maar de volgende dag roept het werk weer. En voor ons als HR-specialisten is dat onder andere aan de slag gaan met de verbeterpunten uit het onderzoek wat Great Place To Work deed onder de Moneybirders.

De saxofonist die speelt terwijl de confetti kanon wordt afgeschoten

Leuk feestje gevierd, en dan? #

Het is natuurlijk heel erg leuk om direct tot de top 10 Small Best Workplaces van Nederland te worden uitgeroepen. Vooral omdat het een bevestiging is van hoe onze medewerkers Moneybird als werkgever ervaren. Je probeert het als werkgever iedere dag een beetje beter te doen, maar je kan het nooit voor iedereen perfect doen. Laten zien dat je er voor iedereen bent in goede en slechte tijden is erg belangrijk. Daarnaast speelt vertrouwen en dan vooral vertrouwen geven een erg belangrijke rol. Als de drempel laag genoeg is komen medewerkers ook bij je om zaken die ze minder waarderen bespreekbaar te maken.

Ruimte voor groei #

Als je op verschillende manieren in gesprek blijft gaan, weet je wat er speelt. Dan heb je de mogelijkheid om te verbeteren. Daarom zijn we ook blij met de achtste plek. We doen het goed, maar er is zeker ook ruimte voor verbetering. Op basis van de Trust Index, het medewerkerstevredenheidsonderzoek van Great Place to Work, kwamen er een aantal zaken aan bod die minder hoog scoorden dan de rest. Bijvoorbeeld duidelijkheid in de organisatie over verantwoordelijkheid en bepaalde rollen. Ook de visie en duidelijkheid over de strategie kwam aan de orde. En daarnaast het unieke karakter van onze arbeidsvoorwaarden die beter kunnen. Met deze punten zijn we aan de slag gegaan de afgelopen maanden.

Wat wij gaan verbeteren #

Ik denk dat de medewerkers van Moneybird al verbetering zien op een aantal van deze punten, zoals duidelijkheid over strategie en ons organisatiemodel inclusief de verantwoordelijkheden. Met een aantal dingen zijn we ook nog bezig, hopelijk hebben we dat rond voor de volgende ronde van Great Place to Work in december 2022. We hebben besloten om drie jaar mee te doen, omdat je dan ook ziet of je inspanningen resultaat hebben. Dat is voor ons wel heel spannend dit jaar.

Serieus aan de slag met uitkomsten #

Het is belangrijk is dat je daadwerkelijk wat doet met de uitkomsten van zo’n onderzoek. We hebben de uitkomsten erg serieus genomen en zijn er ook daadwerkelijk mee aan de slag gegaan. We hopen dat onze medewerkers dit ook hebben gezien het afgelopen half jaar.

Wat zijn we trots #

Wat wel leuk is in ons proces, is dat het onderzoek in december valt, terwijl de uitslag van de Best Workplaces van Nederland in mei viel afgelopen jaar. Dat zorgt ervoor dat Great Place to Work wel blijft leven. We hebben er die dag met iedereen een feestje van gemaakt met taart, een lekkere lunch, een externe inspirator rondom werkgeluk en het feestje van Great Place to Work op onze eigen locatie. Want dat we trots zijn op wat we met z’n allen weten neer te zetten staat buiten kijf.

Het Moneybird team op de foto met de Great Place to Work Award

Aan de slag #

We hebben de, in onze ogen, belangrijkste dingen aangepakt. Omdat we zelf ook zagen dat daar verbetering mogelijk was.. We waarderen allemaal enorm onze manier van zelforganisatie en het vertrouwen en de verantwoordelijkheid die dit met zich mee brengt. Maar deze manier van werken zorgde soms ook voor onduidelijkheid en ruis. Dit hebben we opgelost met een duidelijke organisatiestructuur en DRI’s (Designated Responsible Individuals), mensen die verantwoordelijk zijn voor zaken die tussen wal en het schip vallen.

Waar we natuurlijk ook naar hebben gekeken is de hoogte van de score, waar die echt een stuk lager was gaan er belletjes rinkelen. En naar het aantal medewerkers dat op een bepaald onderwerp een lage score gaf. Uit die scores hebben we de belangrijkste punten gepakt.

Arbeidsvoorwaarden #

Een van de punten waar we lang over gediscussieerd hebben is ‘unieke arbeidsvoorwaarden’, waar we lager op scoorden. Maar wat is uniek? We hebben bijvoorbeeld onze ‘bucketlist bonus’ van € 1.500,- netto als iemand 5 jaar in dienst is, die is behoorlijk uniek. Maar tegenwoordig worden een lunch van de zaak, thuiswerkvergoeding en 30 vakantiedagen (ipv 20 of 25) al niet eens meer echt als uniek ervaren.

We hebben het afgelopen jaar extra budget gegeven voor project-uitjes bijvoorbeeld. Iedere 8 weken starten we een nieuw project, waar uit diverse disciplines collega’s aansluiten. Na afloop van een project mogen de projectleden iets leuks met elkaar doen, van bowlen tot een hapje eten. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Wat ik hier leuk aan vind is dat collega’s uit verschillende teams met elkaar wat gaan doen en dat die projectteams ook weer iedere acht weken wisselen. Zodat we ervoor zorgen, met het vele thuiswerken wat iedereen ook erg fijn vindt, we toch de verbinding met elkaar houden.

Twee collega's die met elkaar lachen op ons Great Place to Work feest in april 2022

Contact met Great Place To Work #

We hebben eens in de drie of vier maanden contact. Dan kijken we naar de planning die er ligt, maken we afspraken en kijken ze met ons mee naar de verbeteringen die we aan het doorvoeren zijn. Ze werken met heel veel bedrijven waar de medewerkers op 1 staan en hebben dus goede en leuke tips en ideeën. Daarnaast doen ze ook een stukje promotie voor je op diverse manieren. Van het delen van quotes tot het verzamelen van ‘beste ideeën’ van verschillende bedrijven, waar je als bedrijf tussen komt te staan. Hier wordt vaak LinkedIn voor gebruikt.

Vooruitblik #

We zijn bezig met een aantal verbeterpunten die we voor het einde van het jaar willen afronden. In de week van 28 november wordt het medewerkers-tevredenheidsonderzoek (Trust Index) uitgestuurd door Great Place to Work. Dan beginnen voor ons de spannende weken, want wat zal dit jaar onze score zijn, hoe tevreden zijn onze medewerkers?

We scoorden vorig jaar een gemiddelde score op alle stellingen van 94% van de 100%. Kortom weinig ruimte voor verbetering, maar toch denken we dat we met de stappen die we het afgelopen jaar hebben gemaakt de mogelijkheid zien om het nog nét iets beter te doen. Eind december zijn de uitkomsten bekend en kunnen we weer nieuwe plannen gaan maken voor 2023!

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.