Website resultaten

Kennisbank resultaten

Trots! Moneybird is officieel een Great Place to Work

Met klamme handen schoof ik aan tafel. Edwin en Joost zaten al klaar voor dit lastige gesprek. Ik wilde vertellen dat ik zwanger was. Dat hoort geen moeilijk gesprek te zijn, maar ik was nog maar een paar maanden in dienst en ik had geen idee hoe het nieuws zou vallen. Allerlei scenario's gonsden door mijn hoofd, dus ik gooide het nieuws er maar gewoon uit. In plaats van een lastig gesprek kreeg ik felicitaties. De volgende dag werd ik op de vrijdagmiddagborrel verrast met kinderchampagne én de vraag hoe ik zelf eigenlijk wilde dat mijn rol eruit zou gaan zien. Wow! Mag ik dat zelf inkleuren? Fijn, vertrouwen in mij en mijn kwaliteiten. Vanaf dat moment wist ik het zeker: Moneybird is een great place to work!

Ook al weet ik het zelf al enkele jaren. Het is nu ook officieel! Moneybird is een Great Place to Work. Het komende jaar (2022) zijn we officieel gecertificeerd. Met een gemiddelde score van 94% van de 100% op alle stellingen over goed werkgeverschap kunnen we niet anders dan ontzettend trots zijn op dit label. Met een responspercentage van 89% weten we ook dat we de mening van het grootste deel van onze medewerkers hebben kunnen vangen.

Great Place to Work (opent in nieuw tabblad) is een organisatie die je helpt om een betere werkgever te worden. Om een goede werkgever te zijn is het volgens Great Place to Work belangrijk om vanuit twee perspectieven naar goed werkgeverschap te kijken: vanuit de medewerkers én vanuit de organisatie. Deze combinatie maakt het Great Place to Work-model uniek en vormt op die manier de leidraad om goed werkgeverschap te bouwen.

Waarom is zo’n certificaat belangrijk voor Moneybird? #

We hechten veel waarde aan een fijne werkplek. Naast dat een fijne werkplek voor gemotiveerde en blije medewerkers zorgt, willen we ook aan de markt laten zien dat Moneybird een fijne werkgever is. Ons team bestaat voornamelijk uit software engineers en die markt is momenteel ongekend krap. Door dit certificaat hopen we potentiële nieuwe collega’s te laten zien dat Moneybird echt een fijne werkplek is. Want we kunnen het natuurlijk wel roepen, een certificaat gaat net een stapje verder.

Ieder jaar maken we een interne vragenlijst met als doel te peilen hoe blij en tevreden onze medewerkers zijn en te kijken waar we kunnen verbeteren. De vragen bedenken we zelf. Dit jaar hebben we dat dus anders aangepakt in de hoop dat het nieuwe inzichten oplevert. En dat heeft het gedaan.

Aan de bak met Great Place to Work #

Een traject voor Great Place to Work bestaat uit twee onderdelen. De eerste en misschien wel makkelijkste stap is inventariseren hoe goed of slecht je op dit moment scoort door middel van een enquête. De enquête richt zich op vijf pijlers: geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap. Door middel van diverse stellingen wordt gekeken hoe je scoort op deze pijlers. Daarnaast zijn er nog twee open vragen en een aantal demografische vragen.

Daarna begint het echte werk en ga je met de scores aan de slag. Welke scores zijn laag en waarom zijn deze laag? Wat kun je als organisatie doen om deze scores omhoog te krijgen?

De vijf ‘slechtste’ scores waarin we Moneybird als werkgever verder kunnen ontwikkelen zijn:

  • Wij hebben hier speciale en unieke arbeidsvoorwaarden -> 66% score
  • Ik heb het gevoel dat ik eerlijk deel in de gerealiseerde winst -> 68% score
  • De wijze waarop wij een bijdrage leveren aan de maatschappij geeft mij een goed gevoel -> 72% score
  • Ik heb het gevoel dat ik hier een verschil maak -> 80% score
  • Management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen -> 82%

De komende maanden gaan we met Great Place to Work samen een verbeteringstraject starten om één of meerdere van deze punten te verbeteren. Een van de punten waar we op dit moment al mee bezig zijn is een overkoepelende strategie neerzetten voor Moneybird. Samen met verschillende teams is gebrainstormd over waar Moneybird de komende jaren als organisatie naar toe zou kunnen gaan. Met de input daaruit hebben Edwin en Joost een strategie geschreven. Jaren hebben we het zonder kunnen doen, met alleen het vooruitblikken op de komende projectperiode van maximaal een kwartaal. Die aanpak heeft veel mogelijk gemaakt, doordat we ontzettend snel kunnen schakelen en heel wendbaar zijn. Die wendbaarheid willen we graag behouden, maar nu we steeds groter worden, vraagt dit ook om een duidelijke lijn. Teams kunnen vanuit daar hun eigen strategie neerzetten.

Waar zijn we trots op? #

Er is gelukkig ook genoeg uit de enquête gerold om trots op te zijn. Allereerst zijn we natuurlijk ontzettend trots op de overall score van 94%! Ik wil nog enkele stellingen uitlichten. Deze stellingen laten in mijn ogen zien waarom Moneybird een bijzonder bedrijf is om voor te werken.

Onder andere op onderstaande stellingen behaalden we een score van 100%:

  • Ik kan het management iedere redelijke vraag stellen en krijg hier een eerlijk antwoord op.
  • Mensen passen zich hier snel aan in tijden van veranderingen die nodig zijn voor het succes van onze organisatie.
  • Management stelt vertrouwen in zijn medewerkers en biedt hen de ruimte om hun functie uit te oefenen.
  • Je kunt hier op mensen rekenen als je ze nodig hebt.

En een aantal quotes waar we natuurlijk ontzettend trots op zijn:

'Ik heb bij heel veel bedrijven gewerkt in het binnen en buitenland en dit is veruit het beste bedrijf waar ik heb gewerkt. Iedereen is heel toegankelijk en behulpzaam. Dit geldt niet alleen voor onze afdeling maar voor het hele bedrijf.'

'Ik heb me nog nooit zo thuis gevoeld bij een bedrijf als bij Moneybird. Dat heeft alles te maken met de vriendelijkheid en oprechte interesse van de medewerkers (incl management). Maar ook met de rust, de aandacht voor jou als mens ipv de zakelijke drive en druk die ik bij vroegere werkgevers ervaarde.'

Werk aan de winkel #

Moneybird is een organisatie met ambitie. We zien altijd wel iets wat nog net iets beter kan en proberen vanuit het perspectief van de ondernemer naar ons product te kijken. Zo werken we ook aan onze interne organisatie. Komend jaar gaan we samen met Great Place to Work aan de slag om van Moneybird een nog betere werkgever te maken. Daarbij pakken we natuurlijk een aantal van de laagste scores als vertrekpunt. Samen met de teams gaan we een plan maken. Daar heb ik ontzettend veel zin in. Het wordt een uitdaging om het Great Place to Work-label en deze score vast te houden of zelfs te verhogen en Great Place to Work te blijven, maar die uitdaging gaan we graag aan!

'Het hele team heeft de drive om het elke dag iets beter te doen voor onze klanten. Van support tot engineer, iedereen komt met ideeën om het product mooier te maken. Die gezamenlijke passie zorgt voor een grote verbinding in het team!'

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.