Website resultaten

Kennisbank resultaten

Hoe we bij Moneybird bepalen waar we aan werken

Als gebruiker van Moneybird heb je vaak allerlei ideeën over nieuwe functies die we zouden kunnen toevoegen, of dingen die voor jou niet helemaal optimaal werken. Gelukkig delen veel gebruikers hun ideeën ook met ons. Helaas kunnen we niet elk probleem onmiddellijk oplossen. Zoveel tijd hebben we simpelweg niet. Hoe bepalen we dan onze 'roadmap', de ideeën waar we de komende tijd mee aan de slag gaan?

Zoals Edwin eerder al schreef maken we keuzes op onze eigen manier en we verbeteren ook voortdurend hoe we dit aanpakken. Eén van de veranderingen is dat we tegenwoordig met OKR werken. Dat betekent dat we onszelf een ambitieus doel stellen met meetbare resultaten. We bepalen van tevoren nog niet meteen hoe we het precies gaan aanpakken. We werken op dit moment steeds aan twee doelen tegelijk en dat doen we drie maanden lang.

Waar kijken we naar? #

Werken aan maximaal twee doelen per kwartaal, zorgt ervoor dat we efficiënt en doelgericht kunnen werken. Maar het betekent ook dat we keuzes moeten maken. Dit is niet altijd makkelijk: er zijn zoveel dingen die we graag zouden verbeteren of nieuwe functies die we zouden willen toevoegen. We kijken bij het maken van de keuze naar twee dingen: hoe waardevol iets is voor alle gebruikers van Moneybird en hoe dringend we er als organisatie aandacht aan moeten geven.

Iets waar honderd gebruikers om gevraagd hebben, heeft meer waarde dan iets waar twee gebruikers om gevraagd hebben. Iets dat iemand elke dag tien minuten bespaart, is waardevoller dan iets dat iemand elk kwartaal tien minuten bespaart. Iets wat binnen de missie van Moneybird past, heeft meer waarde dan iets wat daar niets mee te maken heeft. Soms kiezen we iets wat indirect voordeel oplevert. De manier waarop we software maken verbeteren, levert bijvoorbeeld niet direct iets waardevols op voor gebruikers. Het zorgt er wel voor dat we daarna sneller en beter nieuwe dingen kunnen maken.

Het tweede waar we naar kijken is hoe dringend het is voor Moneybird als bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met de ontwikkelingen in de markt. Soms willen we de eerste zijn met een innovatie, op andere momenten wachten we liever tot iemand anders het uitprobeert. De stabiliteit en veiligheid van Moneybird vinden we belangrijk, dus is daaraan werken soms dringender dan nieuwe functies toevoegen. Ook kan nieuwe wetgeving ervoor zorgen dat iets ineens heel dringend wordt.

Een keuze maken #

Hoe maken we dan in de praktijk een keuze? Iedereen in het Moneybird-team draagt ideeën aan, vaak naar aanleiding van vragen van gebruikers. We werken daarvoor op dit moment met een standaardopzet. Daarin beschrijven we de achtergrond van een probleem, een voorstel voor een meetbaar doel, hoe waardevol het is voor gebruikers en een aantal mogelijke oplossingen. Elk kwartaal bespreken we de voorstellen en kiezen we er twee om in de komende drie maanden aan te werken.

Onze ervaring is dat we door veel verschillende inzichten en meningen mee te nemen, uiteindelijk de beste keuze kunnen maken. Als je steeds met hetzelfde kleine groepje mensen in een kamertje zit, ga je elkaar al snel napraten. Een frisse blik van bijvoorbeeld een stagiair kan dan ineens hele nieuwe inzichten opleveren. We kiezen daarom samen met het hele team waar we aan gaan werken door middel van een vissenkomdiscussie.

Kijken naar de toekomst #

Hoe zit het dan met de keuzes voor de lange termijn? Bij Moneybird plannen we nooit te ver vooruit, omdat we wendbaar willen blijven. Vergelijk het met een navigatiesysteem dat onderweg ter plekke een nieuwe route voor je berekent. Als je voor vertrek een routebeschrijving uitprint, kun je de route niet zo makkelijk meer veranderen. Dat betekent niet dat we geen ideeën hebben over wat we over een jaar kunnen gaan doen, juist wel! We leggen onszelf alleen niet te vroeg vast.

We zijn tevreden met hoe het nu gaat, maar kritisch blijven hoort ook bij de manier waarop we werken. Niet aan teveel dingen tegelijk werken en waardevolle dingen maken voor gebruikers, dat zullen we altijd blijven doen. Ongetwijfeld leren we het komende jaar weer iets meer over hoe we dat nog beter aan kunnen pakken!

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.