Website resultaten

Kennisbank resultaten

  • 14 april 2020
  • Leestijd: 6 minuten

Lessen voor ondernemers uit Moneybird Tea-time

“Al mijn opdrachten zijn afgezegd of verschoven.”, “Mijn omzet is tot nul gereduceerd.” en “Al mijn sessies zijn geannuleerd.” Dit zijn reacties van ondernemers op de vraag of het coronavirus effect heeft op hun bedrijf.

Als softwarebedrijf is het voor Moneybird vrij makkelijk om thuis te werken. Voor veel van onze klanten, ondernemers, is thuiswerken echter wat minder makkelijk. Om toch een sprankje positiviteit de wereld in te gooien deden we in maart een oproep over Moneybird Tea-time. Moneybird Tea-time is een webinar voor en door ondernemers. In een sessie deelt een ondernemer zijn of haar kennis met jou. We hopen op deze manier kennis te delen, kennis die je als ondernemer verder helpt.

In dit blog behandelen we een aantal lessons learned uit Moneybird Tea-time.

Marketeer Nick Nijhuis over webshops #

Nick Nijhuis is marketeer en docent. In zijn kennissessie vertelt hij over hoe je een aantal overtuigingsprincipes kunt toepassen in je webshop. De twee belangrijkste principes zijn vertrouwen wekken en duidelijk zijn. “Denk bij vertrouwen wekken aan keurmerken en reviews, maar ook aan iets eenvoudigs als het vermelden van duidelijke contactgegevens waar mensen terecht kunnen bij vragen of klachten. Je kunt laten zien dat meerdere mensen al iets gekocht hebben, social proof heet dat. Bij duidelijkheid hebben we het over de vraag of er nog verzendkosten bij komen, hoe het zit met retourneren, wat de garantie is, en hoe snel het wordt bezorgd.”

Nick behandelt in zijn sessie vier stappen: #

  1. Aandacht - Met het juiste bericht op het juiste moment bij je klanten komen.
  2. Afwegen - Laat op je website zien waarom klanten voor jouw bedrijf moeten kiezen, ten opzichte van concurrent B en C.
  3. Aankoopfase - Omdat er geen face to face-contact is, is vertrouwd overkomen van belang.
  4. Loyaliteit - Houd klanten door een relatie met ze op te bouwen.

Gebarentolk Bianca van der Horst over omgaan met dove en slechthorende klanten #

Gebarentolk Bianca is in 2017 begonnen met de Nederlandse gebaren challenge. Ze vertelt dat we in Nederland 1,5 miljoen doven en slechthorenden hebben. In haar sessie vertelt ze wat je kunt doen als ondernemer om je dove en slechthorende klanten te bereiken. Daarnaast leert ze je nog wat handige gebaren, zoals welkom, koffie en thee.

Drie tips voor op je website: #

  1. Ondertitel je video`s.
  2. Vermeld naast je telefoonnummer ook een e-mailadres, of zorg voor een chatfunctie.
  3. Zorg voor een extra invulveld bij een contactformulier (omdat het heel normaal is om een ingevuld contactformulier na te bellen. Veel dove en slechthorende mensen kunnen de telefoon niet beantwoorden, met een invulveld kun je vragen om even te mailen in plaats van te bellen).

Drie tips voor persoonlijk contact met dove en slechthorende mensen (en hun tolk): #

  1. Kijk de ander aan en praat duidelijk (dat betekent niet overdreven articuleren).
  2. Vraag wat je kunt doen, zodat de ander je beter kan volgen.
  3. Als de tolk vertaalt, kijk dan niet naar de tolk maar naar de naar de persoon waar je mee in gesprek bent.

Socialseller Corinne Keijzer over opdrachten binnen krijgen via LinkedIn #

Corinne Keijzer is social media expert, met name LinkedIn. In haar sessie vertelt ze over hoe je je LinkedIn inricht om opdrachten te krijgen. “Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden, je profielpagina en de content die je deelt. Zet LinkedIn in om jezelf te profileren. Blijf hierbij bij je vakgebied en expertise.”

Zes profielpagina-tips: #

  1. Zorg voor een goede visuele pagina, denk aan een actuele professionele profielfoto en voeg visuele materialen toe.
  2. Je kopregel is ontzettend belangrijk. Dit is het eerste wat mensen zien. Maak een goede prikkelende zin over wat je te bieden hebt en vermeld dat je open staat voor opdrachten.
  3. De samenvatting is een verlengstuk van je kopregel. Vertel wie je bent en wat je doet, leuk om bijvoorbeeld een video te maken en jezelf te pitchen!
  4. Gebruik termen in je teksten die eventuele opdrachtgevers ook zouden gebruiken.
  5. Volg bedrijven die je als potentiële opdrachtgever ziet.
  6. Vermeld hoe mensen contact met je kunnen opnemen.

Vier content-tips #

  1. Laat zien dat je verstand hebt van je vakgebied door content te delen omtrent dit gebied. Denk aan je eigen verhaal, andere artikelen met je mening, een casus of een interview. Zorg ervoor dat mensen niet om je heen kunnen als ze jou zoeken!
  2. Zorg dat je regelmatig content post.
  3. Laat zien wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent. Mensen willen graag met mensen praten.
  4. Blijf jezelf! Dan trek je ook de juiste mensen aan.

Schrijver Dennis Rijnvis over bloggen #

Dennis Rijnvis blogt over schrijven, met zijn blog Schrijfvis geeft hij tips over schrijven en bloggen. In zijn sessie geeft hij minicursus bloggen.

Vijf blogtips: #

  1. Zoek een onderwerp dat dicht bij jezelf ligt.
  2. Zorg dat je herkenbaar bent voor de lezer, schrijf bijvoorbeeld niet alleen over je succes maar ook over je worstelingen.
  3. Schrijf een tekst die leuk is om te lezen, denk daarna pas aan SEO.
  4. Een artikel hoeft niet een bepaald aantal woorden lang te zijn, doe wat logisch is en wat logisch voelt.
  5. Spreek je lezer aan in de titel. Een beetje clickbait kan, maar maak de belofte waar.

Jurist Charlotte Meindersma over algemene voorwaarden #

Charlotte is jurist voor (online) ondernemers. Ze vertelt wat je in jouw algemene voorwaarden kunt regelen om bij een opzegging van een opdracht toch geld over te houden.

Drie tips over algemene voorwaarden: #

  1. Wanneer grote opdrachtgevers geen algemene voorwaarden accepteren, maar zelf bijvoorbeeld werken met inkoopvoorwaarden. Zet dan je belangrijke bepalingen in je offerte.
  2. Krijg gewerkte uren vergoed door in je algemene voorwaarden iets aan te geven over een opzegging en gewerkte uren.
  3. Definieer wat je verstaat onder overmacht, bijvoorbeeld: getroffen overheidsmaatregelen.

Joke de Vries over verschillende types mensen. #

Joke is het bedrijf Breinkennis gestart. In de kennissessie legt ze uit hoe vertrouwen zich uit bij verschillende soorten mensen en hoe je met kennis over vertrouwen je voordeel kunt doen als ondernemer. “Vertrouwen voor ondernemers is de basis om zaken te doen. Of je nu het vertrouwen van je klant of van je opdrachtgevers nodig hebt, of moet samenwerken met andere ondernemers. Vertrouwen maakt het veel makkelijker.”

Volgens Joke kun je mensen in twee categorieën indelen. De eerste categorie mensen vertrouwt op basis van intentie. Zij vertrouwen als ze het gevoel hebben dat jullie dezelfde dingen belangrijk vinden. De tweede groep vertrouwt op basis van resultaat. Zij vinden het belangrijk dat je doet wat je zegt, welke acties je laat zien en welk resultaat je neerzet.

Vijf tips over vertrouwen toepassen: #

  1. Heb in je marketing aandacht voor beide intentiegroepen, zowel je intentie als je resultaat communiceren.
  2. Vertrouwen kost tijd, ga oprecht het gesprek met elkaar aan. Als dat niet kan, is zichtbaar zijn op een andere manier goed. Wie jij bent en wat jou motiveert.
  3. Sluit aan bij de ander (als jouw klant op zoek is naar resultaat, sluit dan je antwoorden daarop aan).
  4. Maak tijd voor een stukje persoonlijke informatie (koetjes en kalfjes-gesprek), focus op overeenkomsten.
  5. Als je merkt dat de communicatie langs elkaar heen loopt, vraag jezelf dan af of degene misschien op zoek is naar andere soort informatie dan je geeft.

Dit waren natuurlijk niet alle Moneybird Tea-times, in totaal hebben we vijftien sessies uitgezonden. Andere sessies gingen over het onderscheiden van de zin en onzin door medisch journalist Aliëtte Jonkers, inkomsten op een andere manier generen door singer-songwriter Tim Knol en hoe je gezond blijft in een periode van thuiszitten door Darmfloratherapeut en voedingskundige Nienke Gottenbos.