- Bedrijfsvoering
- 16 november 2020
- Leestijd: 3 minuten
De sprong in het diepe, Moneybird op de radio!
Het is maandag 6.56 uur als ik samen met mijn twee zoontjes beneden voor de radio zit. De gordijnen zijn nog dicht en op tafel staat mijn ontbijt. Het voelt een beetje als het inleveren van een werkstuk. Lang naartoe gewerkt, maar is dit het dan ook? “Ssttt jongens! Moneybird is zo op de radio!” vertel ik de twee blonde koppies. Het kriebelt in m’n buik. Het zou toch echt om 6.56 uur zijn? Inmiddels is het 7.00 uur. Ik check het schema nog eens. Ja, goed gezien, NPO Radio 2. Nog maar even wat jingles afwachten. En dan hoor ik het, wat ik eigenlijk al zo vaak heb gehoord, klinkt nu beter dan ooit. “Je boekhouding, zo gebeurd met Moneybird!”. De eerste Moneybird-commercial is op de radio. Ik glim van trots, wat een mooi begin van de dag!
Het begin #
Bij Moneybird werd er al een paar jaar over gesproken: radioreclame, doen of niet? Het was eens in de zoveel tijd een terugkerend onderwerp op onze marketingagenda. En nu is het zover; de eerste radiocommercial van Moneybird is te horen bij de NPO. Waarom doen we dit? Hoe was de weg er naar toe?
Naamsbekendheid #
Sinds ons marketingteam tweeëneenhalf jaar geleden is uitgebreid, doen we veel meer voor onze gebruikers. Denk aan blogs met tips, vertel een vriend’-programma, livesessies, video's (opent in nieuw tabblad) en ook onze adviseurs krijgen meer aandacht. Daarin zie je dat we veel doen voor onze gebruikers en minder voor de groep die ons nog niet kent. Hoewel we zeker niet mogen klagen over onze naamsbekendheid, zien we wel dat hier nog veel mooie kansen liggen!
Aanpak #
Verschillende mogelijkheden om onze naamsbekendheid te vergroten werden in kaart gebracht. We hebben met een aantal marketeers gesproken van bedrijven die radioreclame inzetten. Dat gaf bruikbare inzichten die ons konden helpen de koers vorm te geven. Na succesverhalen van andere bedrijven over de inzet van radio, zijn we in gesprek gegaan met Ster en Talpa. In de tussentijd sloten we ook onze partner Shoot The Rabbit (opent in nieuw tabblad) aan voor de ontwikkeling van de commercial.
Doelgroep #
Een belangrijke stap in het proces was om Shoot the Rabbit te informeren over onze doelgroep. Aan de hand van onze data, ervaring en kennis konden zij deze informatie goed in kaart brengen.
In deze fase beseften we maar weer dat dit bureau ons zo goed aanvoelt, in wie we zijn en wat we te vertellen hebben. Dit gaf zoveel vertrouwen in een goed eindresultaat.
Inkoop #
De inkoop, dat was lastig. Hoewel we veel ervaringen hadden gehoord van andere partijen is het toch lastig om je eigen strategie te kiezen. Ga je voor ‘always on’ of kies je voor ‘twee weken op twee weken af’? Uiteindelijk hebben we gekozen voor vijf spots per zender per dag op NPO Radio 1 t/m 5, twee weken te horen en dan twee weken niet. Om naamsbekendheid op te bouwen heb je enige mediadruk nodig om de boodschap te laten beklijven. En kies je ervoor om specifiek in te kopen op bijvoorbeeld de spits? Of ga je voor een pakket? Uiteindelijk gaf de voorkeur om ook buiten de spits goed te horen te zijn de doorslag om voor een pakket te kiezen. Hiermee zitten we op een goede spreiding zitten tussen 6.00 - 00.00 uur.
Naamsbekendheidonderzoek #
Voorafgaand aan de radiocommercials werd een 0-meting uitgevoerd door DVJ Insights (opent in nieuw tabblad). Zij hebben in een panel getest wat onze naamsbekendheid is. Daaruit bleek dat we het lang niet slecht doen ten opzichte van onze concurrentie, maar dat er zeker winst te behalen is. De 1-meting laten we doen als we een aantal maanden radioreclame hebben ingezet. Dit is dan ook een belangrijk moment om het succes van radioreclame te meten, naast onze eigen tools.
Commercialtest #
Als nieuwe adverteerder bij Ster kregen we een commercialtest. Panelleden krijgen in een commercialblok onze reclame te horen en worden vervolgens gevraagd naar aspecten als emotie, herinnering en gevoel. De resultaten gaven een bevestiging van het goede gevoel wat wij hadden bij de commercials. Ook de stem van voice-over Lonneke Scholten (opent in nieuw tabblad) werd goed beoordeeld.
En nu? #
We geven radio de tijd om het voor zich te laten werken, dus dit is niet na drie maanden klaar. Uiteraard moet het ons wat op gaan leveren. De komende tijd gaan we vooral leren!
Onze commercials nog niet gehoord? Luister ze hier: