Website resultaten

Kennisbank resultaten

Onze drie tips voor een winstgevend bedrijf!

Moneybird is al meer dan 5 jaar een winstgevend bedrijf. Edwin legt uit hoe we dit realiseren en geeft drie tips hoe je je eigen bedrijf winstgevend kunt maken.

In de media lees je continu verhalen over de grote bedrijven en de bekende startups. Je kunt daardoor de indruk krijgen dat je pas een goed bedrijf hebt als je veel geld investeert en geen winst maakt. Snap Inc dat in maart 2017 naar de beurs ging, is $20 miljard waard. Toch zijn ze al jaren lang verlieslijdend, in 2016 zelfs voor meer dan $100 miljoen. Het kan ook anders: je kunt ook bewust kiezen voor winstgevendheid en daar een heel succesvol bedrijf mee opbouwen!

We hebben bij Moneybird altijd eenvoudige keuzes gemaakt om een stabiel en financieel gezond bedrijf op te bouwen.

1. Wees zelf de beste aandeelhouder #

De aandeelhouders van Moneybird bestaan nog steeds uit de drie oprichters die in 2008 Moneybird zijn begonnen. We houden van de eenvoud die dit oplevert. Als ondernemer weet je waar je heen wilt met het bedrijf en wil je het bedrijf zien ontwikkelen.

Een investeerder zal anders naar je bedrijf kijken en wil rendement zien, in dividend of in een exit. Dit betekent dat je continu je keuzes moet leggen naast twee meetlatten: wat is goed voor het rendement en de waarde, en wat is goed voor het bedrijf?

Bij Moneybird kiezen we voor een stabiel bedrijf voor de lange termijn. Het is gezond om elk jaar winst te maken als resultaat van deze langetermijnstrategie. We zijn daardoor niet afhankelijk van de waarde van ons bedrijf of de exit-strategie.

2. Leer geld te verdienen, niet geld uit te geven #

Als ondernemer moet je leren om geld te verdienen, gelijk vanaf de eerste dag dat je start! Geld verdienen leer je niet door gelijk een investeerder te nemen.

Moneybird is bootstrapped: we hebben alles met eigen geld opgezet. We moesten hierdoor snel geld gaan verdienen om de kosten te kunnen dekken. Dus geen gratis software weggeven of jaren ontwikkelen. We zijn binnen 4 maanden gelanceerd en hadden binnen 6 maanden de eerste betalende klanten.

Vergeleken met de situatie waarbij je een zak geld krijgt van een investeerder, is dat een compleet andere uitgangspositie. In dat geval ga je eerst geld uitgeven: visitekaartjes, een mooi ingericht kantoor en personeel voor de klusjes die je niet leuk vindt. Binnen korte tijd komt het einde van het geld in zicht en zul je een nieuwe ronde geld moeten ophalen. Zo leer je heel goed om geld uit te geven en geld bij investeerders op te halen, maar leer je niet om geld te verdienen aan je klanten. Dat laatste is wel cruciaal voor een winstgevend bedrijf!

3. Stuur naar winstgevendheid #

Zodra de eerste omzet binnen komt, heb je ook de mogelijkheid om meer geld uit te geven. Recent las ik het boek Profit first (opent in nieuw tabblad) van Mike Michalowicz. De schrijver raadt je aan om eerst je winst apart te zetten en daarna pas te kijken welke kosten je hebt. Zo ben je gegarandeerd winstgevend en moet je de kosten in de hand houden.

Bij Moneybird deden we het in 2008 niet veel anders. In het begin gingen de inkomsten vaak naar marketing, maar we vergaten zeker ons eigen salaris niet. We gaven nooit meer uit dan er binnen kwam en bepaalden elke maand waar de extra omzet heen ging: een nieuwe server, extra marketing of meer salaris.

We hadden hierdoor vanaf de eerste maand een perfect gevoel bij het winstgevend maken van het bedrijf. Extra kosten gingen van ons salaris af, dus we hadden goede discussies over wat het nut van de investering was. We hebben zelfs features aan Moneybird toegevoegd om in ons boekhoudprogramma extra inzicht te krijgen in de kosten. Nu nog steeds is Moneybird een zuinig bedrijf: we kijken samen met ons team kritisch naar nieuwe kosten en houden bestaande kosten regelmatig tegen het licht. Alleen op die manier kun je een stabiel en winstgevend bedrijf opzetten.

Zo bouw je zelf een winstgevend bedrijf! #

De bovenstaande tips zijn afkomstig van onze eigen ervaringen bij Moneybird. In het boek van Mike Michalowicz dat ik hierboven noem, herken ik veel van onze aanpak terug.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.