Website resultaten

Kennisbank resultaten

Leesbare facturen voor iedereen

Eén op de acht Nederlanders leeft met een beperking. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die blind of slechtziend, kleurenblind, doof of slechthorend, motorisch beperkt of laaggeletterd zijn. Daarvan zijn ongeveer 300.000 mensen blind of slechtziend. Online diensten moeten aangepast worden, zodat ook blinde of slechtziende mensen goed bereikt worden. Bij een groot deel van de Nederlandse bedrijven is deze digitale toegankelijkheid (nog) niet op orde. Ook overheidsinstanties werken er nog aan om websites, apps en documenten ook goed toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

Ook jouw klant kan visueel beperkt zijn. Het is daarom van belang dat de documenten die je digitaal verstuurt, door iedereen gelezen kunnen worden. Met de introductie van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn werd het tijd om de toegankelijkheid van Moneybird eens goed onder de loep te nemen. Het wordt voor bedrijven als Moneybird pas in juni 2025 verplicht, maar hoe eerder je aan de richtlijnen voldoet, hoe beter! Met ons team volgden we daarom onlangs een kennissessie over dit onderwerp. Daarin werd de impact op onze gebruikers nog eens benadrukt.

Onderzoek #

Na een kort onderzoek bleek dat Moneybird verbeteringen door kan voeren in de toegankelijkheid. We hebben hiervoor Moneybird opgedeeld in meerdere onderdelen: pdf’s, website, web-boekhoudapplicatie en de mobiele app.

Voor een eerste stap naar een toegankelijker Moneybird hebben we gekozen om de pdf’s aan te pakken, omdat zowel Moneybird-gebruikers, als hun klanten daar profijt van hebben. Voorafgaand aan het project waren deze niet toegankelijk, dit hebben we o.a. gecontroleerd met de toegankelijkheidscontrole functie van Adobe Acrobat Reader en het proberen te ‘lezen’ van de pdf’s met een spraaksoftware.

lezen van een document met spraaksoftware

Wetgeving #

Vanaf 28 juni 2025 zijn bedrijven als Moneybird verplicht om onder andere toegankelijke documenten te kunnen aanleveren. Onze pdf’s voldoen nu alvast aan de WCAG 2.1 AA richtlijn (opent in nieuw tabblad). Dit betekent dat iedereen nu toegankelijke facturen, offertes en pakbonnen ontvangt van Moneybird-gebruikers en van Moneybird zelf!

Wat merk je als gebruiker en wat merkt jouw klant #

Als je geen hulptechnologie gebruikt, merk je hier niets van. Mocht je dit wel gebruiken dan zijn je facturen beter leesbaar voor bijvoorbeeld spraaksoftware (software die de tekst van het computerscherm voorleest). Dit hebben we gedaan door de technische structuur van de pdf’s te verbeteren door zogenaamde tags toe te voegen. Dit levert toegankelijke pdf’s op en verandert niets aan het uiterlijk.

Eigen opmaak #

Je kunt jouw facturen jouw eigen opmaak geven. Als je dat doet, hebben we een aantal tips om er voor te zorgen dat je pdf ook voor mensen met een visuele beperking goed te lezen is:

- Gebruik jij CSS om bijvoorbeeld de kleuren in je huisstijl aan passen? Controleer dan of het contrast tussen de voor- en achtergrond voldoende is. Volgens de WCAG 2.1 AA richtlijn, kun je het beste een contrastwaarde van 4,5:1 of hoger aanhouden. Er zijn verschillende tools/programma’s te vinden op het internet om deze contrastwaarde te testen. Bijvoorbeeld Constrast Ratio of WAVE (opent in nieuw tabblad).

- Voeg je bijlages toe aan facturen, offertes en pakbonnen? Zorg er dan voor dat het bestand is voorzien van een kort maar krachtige titel van maximaal 30 karakters. Gebruik hiervoor een consequente opbouw, met letters en getallen, probeer vreemde (lees)tekens te vermijden.

Vragen? #

Heb je vragen over deze blog? Mail ons dan op support@moneybird.com.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.