Website resultaten

Kennisbank resultaten

Van idee naar resultaat in 3 stappen

Als ondernemer zit je altijd vol ideeën. Overal zijn kansen om meer klanten te bedienen of nog betere service te leveren. Toch lukt het vaak niet om ideeën uit te voeren. Je hebt teveel plannen en te weinig tijd, er lijkt altijd wel iets anders tussendoor te komen. Hoe pak je dit effectiever aan?

Doordat onze organisatie groeit, liepen we hier bij Moneybird ook steeds vaker tegenaan. Sinds een jaar werken we daarom met OKR. Dat staat voor . Dat staat voor . Dat staat voor . Dat staat voor Objectives and Key Results, oftewel doelstellingen en belangrijkste resultaten.

1. Het objective #

Als eerste kies je een doel. Dit moet iets zijn waar je ‘s ochtends je bed voor uitkomt, iets waar je inspiratie uit haalt. Het doel moet ook ambitieus zijn: iets wat moeilijk is om binnen een paar maanden uit te voeren, maar niet onmogelijk. Een van onze doelen aan het begin van het jaar was bijvoorbeeld “Moneybird helderziend maken”. We wilden het verwerken van inkomende facturen en bonnetjes zó efficiënt maken, dat het lijkt alsof Moneybird helderziend is.

2. De key results #

Als tweede kies je de belangrijkste resultaten. Dit zijn er meestal drie. Je stelt hiervoor jezelf de vraag: “Hoe zou de wereld eruitzien als we ons doel bereiken?”. In tegenstelling tot het doel zijn dit juist harde meetbare cijfers. Bij het ‘helderziend’ maken van Moneybird kozen we bijvoorbeeld als een van de resultaten: “Gebruikers verwerken 75 procent van hun documenten in minder dan één minuut”. Ook de resultaten moeten ambitieus zijn, ongeveer vijftig procent kans dat je ze daadwerkelijk gaat behalen.

3. De uitvoering #

Je hebt nu twee belangrijke stappen gezet, maar het echte werk moet nog beginnen. Tijdens de periode die je ervoor uittrekt (in ons geval drie maanden), werk je onafgebroken naar het doel toe. Bij Moneybird kijken we elke maandagochtend naar welke resultaten we tot nu toe behaald hebben. We houden onze werkzaamheden kritisch tegen het licht: is dit nu echt nodig om het doel te bereiken? Is dit de enige manier of zijn er nog andere manieren die we over het hoofd zien?

Waarom werkt het? #

Met OKR ligt het doel vast, maar de manier waarop je het gaat bereiken nog niet. Dat stimuleert creatieve oplossingen. Maar dat is niet de enige reden waarom het werkt. OKR dwingt je om heldere prioriteiten te stellen en te communiceren. Bovendien helpt het je om meer uitdagende doelen te stellen. Aan het einde van een periode beoordeel je jezelf. Tweederde van een resultaat behalen is dan best goed. Heb je alle resultaten behaald? Dan heb je ze waarschijnlijk te voorzichtig gekozen!

Is OKR een wondermiddel waarmee al je plannen spontaan werkelijkheid worden? Dat helaas niet. Het is wel een verrassend effectieve manier om meer van je ideeën daadwerkelijk uit te voeren. Welke kans laat jij op dit moment liggen omdat je er steeds maar niet aan toekomt?

Wil je meer weten over OKR? Lees dan het boek ‘Radical Focus (opent in nieuw tabblad)’ vanChristina Wodtke (opent in nieuw tabblad), of ‘Measure What Matters (opent in nieuw tabblad)’ vanJohn Doerr (opent in nieuw tabblad).

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.