Website resultaten

Kennisbank resultaten

Zorgeloos ondernemen? Neem een framework!

Als ondernemer moet je nadenken over duizend en één zaken. Natuurlijk is je core-business belangrijk, maar je moet ook nieuwe klanten krijgen, de administratie regelen, personeel regelen, enzovoorts. Als je niet oppast ben je fulltime bezig met het regelen van randzaken en zal je core-business ondersneeuwen.

In mijn opleiding als software engineer, heb ik al vroeg geleerd wat frameworks zijn. Frameworks verzamelen best practices en geven je gratis een basis waar je op verder kunt werken. Niet alleen voor software ontwikkeling kun je frameworks gebruiken, ook tijdens het ondernemen kun je best practices gebruiken om tijd te besparen. Zo kun je meer tijd besteden aan ondernemen!

1. E-mail en taken afhandelen #

Het is heel makkelijk om een lange lijst met ongelezen e-mails te hebben en niet meer te weten wat je moet doen. Er zijn veel goede boeken geschreven over het afhandelen van taken. Uiteindelijk was het de goede software van Inbox by Google (opent in nieuw tabblad) die mij het perfecte framework gaf.

Elke e-mail die ik moet afhandelen komt binnen in Inbox. Als ik losse taken heb die ik moet uitvoeren, voeg ik die als losse herinnering toe. Elke ochtend loop ik door alle taken en bepaal ik wat ik die dag ga doen, de rest van de e-mails snooze ik naar een later moment. Zo heb ik altijd een overzichtelijke mailbox en kan ik snel zien wat er moet gebeuren.

Bijkomend voordeel is dat ik ook nooit hoef na te denken over taken die over een week of over een maand moeten gebeuren: ze verschijnen vanzelf weer in mijn mailbox.

2. Inkoopfacturen en bonnetjes #

Niets is vervelender om aan het einde van een kwartaal een paar uur te moeten zoeken naar facturen en bonnetjes. Om mijn btw-aangifte sneller te maken, verzamel ik gedurende de week continu facturen en bonnetjes.

Een inkoopfactuur die per e-mail binnen komt, stuur ik gelijk door naar het e-mailadres van mijn Moneybird-administratie. Een bonnetje scan ik gelijk via de Moneybird app in en gooi ik daarna weg. Mijn collega Alieke schreef een paar weken geleden over hoe je overzicht houdt in je inkomende documenten.

3. Salarisformule #

Zodra je personeel gaat aannemen, zul je moeten besluiten welk salaris je gaat betalen. Dit is geen eenmalige keuze, want je wilt personeel en hun beloning laten groeien, dus je moet continu keuzes maken over salaris. Het salaris moet eerlijk zijn ten opzichte van de markt, maar ook ten opzichte van collega's. Het kan je als ondernemer zorgen geven als je dit niet goed regelt.

Bij Moneybird hebben we daarom gekozen voor een transparante salarisformule. We bepalen elk salaris aan de hand van deze formule en alle collega's mogen mee praten over de ontwikkeling van deze formule. Zo voorkom je oneerlijke situaties en heb je minder zorgen over het belonen van personeel.

We zijn op dit moment de salarisformule versie 2 aan het ontwikkelen, binnenkort zullen we onze ervaringen delen!

4. Geldzaken #

Het is belangrijk om je financiën eenvoudig bij te houden. Dit begint bij een goede boekhouding, maar ook een goede structuur in je geldzaken is belangrijk. Bij Moneybird hebben we een heel overzichtelijk product, daarom zijn de geldzaken niet heel complex. Als ik nu een nieuw bedrijf zou beginnen, zou ik absoluut met de Profit First methode gaan werken.

Met Profit First (opent in nieuw tabblad) breng je logische structuur aan in je geldzaken. Je zet automatisch geld opzij voor je winst, belastingen en kosten. Op die manier ga je heel bewust om met het geld in je bedrijf en kun je minder snel fouten maken. Een prettige manier om ook geen geldzorgen in je bedrijf te hebben.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.