- Ondernemersverhaal
- 5 februari 2019
- Leestijd: 4 minuten
Cees Sax
Cees Sax is gitaarleraar in hart en nieren. Ooit studeerde hij af aan het conservatorium. Nu brengt hij zijn liefde voor gitaar op andere mensen over.
“Ik heb nooit gepland om gitaar te spelen. Ik begon ooit met vrienden een bandje. Ze zeiden: jij gaat gitaar spelen. Ik bleek het geweldig te vinden en ik was er ook goed in.” Inmiddels is Cees al dertig jaar gitaardocent. “Ik heb ruim twintig jaar parttime op een kantoor gewerkt. Daarnaast gaf ik één dag in de week gitaarles. Toen mijn baan kwam te vervallen, heb ik gekeken of ik de gitaarlessen kon uitbreiden. Al snel gaf ik niet één dag, maar vier dagen in de week les. Dat heb ik twee jaar gedaan. Toen wist ik: dat is één dag te veel.” Momenteel geeft Cees drie dagen in de week les. “Ik werk nu 20 tot 24 uur in de week. Ik ben heel blij dat ik het zo kan doen, dat ik met relatief “weinig” werken, mijn leven kan leiden.
Werkweek #
De werkdag van Cees begint in de middag. “Mijn werkdag begint rond een uur of drie, en eindigt om een uur of tien. Overdag geef ik meestal les aan kinderen, die lessen een half uur, in de avond geef ik les aan volwassenen, die lessen drie kwartier. Het leuke is: ik krijg Jan en alleman in mijn lespraktijk, van zes-jarigen tot een hoogleraar of bankdirecteur. Ik moet me met iedereen verhouden. Het moeilijke aan lesgeven is niet het lesgeven zelf, maar je de hele dag door aanpassen aan degene die op je stoel zit. Maar dat is ook juist het mooie. Sinds ik alleen leef van het lesgeven, verdien ik mijn brood door te zijn wie ik ben. Ik vind het leuk om met mensen om te gaan, ik vind het leuk om te praten, ik heb iets met gitaar, ik heb iets met muziek, en ik kom uit een onderwijsfamilie. Allemaal dingen die handig zijn als muziekleraar. In mijn werk ben ik gewoon mezelf.”
“Ik zit nu min of meer vol, dat voelt wel prettig,” aldus Cees. “De hoeveelheid uren die ik wil werken, werk ik. Op andere dagen maak ik muziek met andere mensen, ik repeteer een aantal keer per week. Daarnaast ben ik deel van een klassiek duo, we geven regelmatig kleine koffieconcerten in verpleeghuizen en zorgcentra als vrijwilligerswerk.”
Lesgeven #
Tijdens de lessen stelt Cees zich ten dienste van de leerling op. “Ik vind het belangrijk dat ik alles in mijn lessen stop wat ik te geven heb. De leerling bepaalt grotendeels wat er gebeurt, hoe dat gebeurt daar ga ik over. Er zit veel verschil in de lessen, qua muziekinhoud maar ook qua gitaartechniek. Flamenco is bijvoorbeeld heel anders dan rock. Wanneer de leerling stuurt, werkt dat voor iedereen het beste. Ook thuis oefenen gaat dan sneller. Muziek waar je enthousiast van wordt, ga je sneller oefenen. Vind je er geen bal aan, dan oefen je ook niet.”
Marketing #
Cees doet vrijwel niets aan marketing. “Ik heb een website. Toen ik begon, ben ik gewoon op Google gaan zoeken naar ‘gitaarles’. Het eerste dat naar boven kwam was Google Maps. Ik heb Gitaarsax aangemeld op Maps en ik ben mezelf gaan aanmelden op allemaal verzamelsites, daar waren er toen nog veel van. Als je zoekt naar gitaarles en dan een woonplaats hier in de buurt, sta ik bijna altijd op pagina één. Naast mijn website doe ik eigenlijk weinig aan promotie.” Ook komen nieuwe leerlingen vaak via bestaande leerlingen.
Moneybird #
Sinds Cees van het lesgeven kan leven, gebruikt hij Moneybird. “Dat is zes jaar nu. Ik vond Moneybird erg sympathiek overkomen. Hoe de oprichters hun verhaal brachten en hun doel, daarnaast is het prettig geprijsd.”
“Ik gebruik alleen het factureren,” vertelt Cees. “Moneybird was in het begin nog een facturatiepakket, het is nu helemaal uitgebreid. Maar ik heb nou eenmaal weinig inkomende documenten. Dus het is wel prettig zo. De meeste leerlingen betalen elke maand 1/12de van het jaarbedrag. Daar stel ik een periodieke factuur voor in en klaar. Van een enkel optreden dat ik doe, maak ik een ad hoc factuur. Ik verstuur ongeveer veertig periodieke facturen per maand. Ik kijk nog even of ik nog herinneringen moet sturen en nieuwe klanten zet ik er zo bij in. Ik denk dat ik in totaal zo’n twee a drie uur per maand bezig ben met mijn administratie.”
“Ik vond het in het begin een beetje jammer dat Moneybird niet telefonisch bereikbaar is. Maar na een beetje lezen dacht ik: ja, het is eigenlijk ook wel erg logisch. Daarbij krijg ik wanneer ik hulp nodig heb altijd een fijn en uitgebreid antwoord!”